رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر دیابت حاملگی را کاهش می‌دهد

2 سپتامبر 2019-  تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را کاهش دهد. رژیم غذایی معمول مدیترانه ای غنی از میوه، سبزیجات، آجیل، روغن زیتون فرا بکر، غلات کامل و ماهی است. غذاهایی مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و پنیر به ندرت و یا در حد متوسط در این سبک رژیم مصرف می‌شوند. طبق یک آزمایش بالینی که توسط محققان دانشگاه وارویک و دانشگاه ملکه مری در لندن انجام شد، خطر ابتلا به دیابت در دوران بارداری برای زنانی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کردند، ۳۵درصد کمتر بود.

محققان همچنین دریافتند که اضافه وزن در طی بارداری برای زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای قبل و در طی دوره ی بارداری(antenatal period) تبعیت می کردند، نسبت به زنانی که از رژیمهای غذایی دیگر استفاده می کردند، به طور متوسط ۱.۲۵کیلوگرم کمتر است.

بودجه ی این مطالعه که در ژورنال PLOS Medicine منتشر شد، توسط موسسه خیریه Barts تامین گردید، این تحقیق ادعا می کند که رژیم غذایی مدیترانه ای همچنین می‌تواند به زنان بارداری که از طیف وسیعی از مشکلات سلامت مانند فشار خون مزمن یا سطح بالای چربی رنج می‌برند، کمک کند. بیش از 1250 زن در این مطالعه از پنج بخش زایمان در سراسر انگلستان شرکت داشتند. به عنوان بخشی از این رژیم غذایی، شرکت کنندگان ۳۰گرم آجیل در روز علاوه بر روغن زیتون فرا بکر مصرف می کردند. آن‌ها همچنین در طول دوره بارداری بطور منظم توصیه هایی در مورد رژیم غذایی دریافت می کردند.

 دیابت حاملگی یاGestational diabetes بعنوان افزایش قند خون در طول دوران بارداری تعریف شده است. نشانه‌های آن ممکن است شامل خستگی، خشکی دهان و افزایش تشنگی باشند. در حالی که معمولاً بعد از زایمان، این نوع دیابت ناپدید می‌شود، اما دیابت حاملگی می‌تواند موجب مشکلات سلامت برای مادر و نوزاد شود مانندpolyhydramnios ( این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مایع آمنیوتیک در رحم بیش از حد باشد که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود) و پره اکلامپسی(وضعیتی که سبب افزایش فشار خون می شود) و در موارد نادر سبب تولد نوزاد مرده می‌شود.

پروفسورShakila Thangaratinam ، از دانشگاه ملکه مری لندن، گفت : این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد زنان بارداری که در معرض خطر بالایی برای عوارض هستند، ممکن است از رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا خود به دیابت بهره‌مند شوند. بنظر می رسد که اجرای این روش تغذیه ای موثر و برای زنان قابل قبول است. او خاطر نشان کرد که در دستورالعملهای تغذیه ای ملی فعلی، عناصر کلیدی در رژیم سبک مدیترانه ای(نظیر مصرف کمتر گوشت و محصولات لبنی) حذف شده اند.

دکترThangaratinam افزود: زنانی که در معرض ابتلا به دیابت حاملگی قرار دارند، باید تشویق شوند که در اوایل بارداری اقدامات لازم را انجام دهند این کار از طریق مصرف آجیل، روغن زیتون، میوه ها و حبوبات و غلات دارای سبوس، و کاهش مصرف چربی‌های حیوانی و شکر امکان پذیر است.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/mediterranean-diet-diabetes-gestational-pregnancy-risk-weight-a9016811.html